Can't Pretend That I Don't Know

Igår träffade jag äntligen bekantskapskretsens stiligaste hjärnfosskare, Dr Våropher. Vi var på Krakow och drack bisonvodka och pratade om Hawaii, hjärnan, indiebegravningar, hermafroditer och hypnos.  En fräck grej, eller jag menar ett projekt som Dr Våropher tydligen håller på med är att han ska samla ryggvätska från hela landet, från Ystad i söder till Kiruna i norr och blanda all ryggvätska i en stor gryta. Jag kommer inte riktigt ihåg varför.

Stämningsbild:



I morse åt vi kompetensfrukost i livsgänget och började prata om rymden. Jag var tvungen att läsa lite nu i rymdstyrelsens frågelåda. Jag läste jämt där när jag hade rymdfeber 2006.

Fråga: Kan man ha med sig husdjur i rymden?
Svar: Djur klarar sig lika bra som människor i rymden, så det går bra.

Fråga: Kan man ha ett växthus i rymden så att man kan odla egen potatis t ex?
Svar: Ja. I framtiden kommer det troligtvis att finnas potatisodlingar ombord på rymdskepp, eftersom man bör vara så självförsörjande som möjligt. Ju mindre man måste få utifrån, desto bättre. Man måste nog skapa konstgjord tyngdkraft iväxthusen för att plantorna ska kunna växa som de ska.



Allmänt | |
Upp