Morning is Broken

Min eminenta kompisinna Esmelon som har en sällsynt glänsande utstrålning, men också en knivskarp hjärna, skickade ett exempel på en helt vanlig artikel i GP häromdagen. Vi brukar nämligen prata en del om hur fullkomligt oläsbar denna provinsialblaska är.

Se exemplet nedan!

goteborgsposten.gif  Skriv ut

Tjejer i rätten för mobilstölder

print Göteborgs-Posten 1  -  2009-02-07  -  Sida: 14  -  Sektion: Nyheter  -  PDF Visa tidningssida  Författare: Per Sydvik
GÖTEBORG: "Nej, sa lilla P" är en barnbok om en flicka som orkar och vågar säga ifrån om det hon tycker är fel. Det är okänt om de fem tonårsflickor som i går satt i tingsrätten läst den.

Tre 15-åriga tjejer, en 16-åring och en 17-åring satt på de anklagades bänkar. Ett par av dem med maskaran rinnande nedför kinderna.

Med i tingsrätten, om än inte fysiskt, var även tre 14-åriga tjejer. De åtta flickorna var ett, löst sammansatt, gäng som en kväll i augusti hotade en 14-årig flicka och direkt därefter stal mobiltelefonerna från hennes två kompisar, 13 och 14 år gamla. Därefter samlades alla åtta på McDonalds på Kungsgatan, bestämde att telefonerna skulle säljas och pengarna delas.

Under rättegången fick flickorna frågor om vad de tyckte och kände. En av de häleri-åtalade 15-åringarna svarade nästan likadant som de andra:

- Jag tyckte det var fel. Men jag sa inget. Alla var på.

16-åringen är åtalad för olaga hot. Hon erkände att hon höjt armen och sagt "jag kommer döda dig" till 14-åringen som "kaxat sig" mot och "tittat snett" på hennes kompis, en av de hälerimisstänkta 15-åringarna.

Den hotade 14-åringen, svartklädd, smal, med sitt mörkfärgade hår uppsatt i en truls, berättade utan synbar nervositet att hon börjat känna obehag när de åtta tjejerna i det andra gänget börjat viska med varandra på vägen från Stenpiren. Framme vid Skeppsbron svarade hon "därför"på en fråga om varför hon skulle gå hem.

Sedan gick 16-åringen på henne.

- Jag var så rädd att jag inte kunde tänka, och började gråta och skaka ihela kroppen. De tre första dagarna efteråt vågade jag inte gå ut utan satt bara hemma, berättade 14-åringen.

17-åringen, åtalad för rån, erkände att hon planerat att ta mobiltelefonen från sin 14-åriga msn-kompis. Detta hade hon också berättat för de övriga sju tjejerna.

- Min telefon började bli kass och jag behövde en ny. Men jag gjorde detför att visa socialen att jag behöver hjälp, sa 17-åringen.

När bråket började tyckte hon synd om de andra tjejerna och sa till "sitt" gäng att hon inte tänkte ta någon telefon.

Till en av 14-åringarna som verkligen tog en telefon sa hon dock:

- Vill du ta den, så ta den.

17-åringen har haft en svår uppväxt som hon kämpar vidare med. Hon har varit på flera träffar med medlare, vill träffa de angripna tjejerna och be om ursäkt men något möte dem emellan har inte skett än.

- Vi försöker göra rätt för oss, säger hennes mamma, som berättar att hon av egen kraft lyckades sluta knarka för tre år sedan och nu studerar.

Per Sydvik
Fakta: "Nej, sa lilla P"

"Nej, sa lilla P" är skriven av Inger och Lasse Sandberg. Den handlar om en liten flicka som ideligen irriterar sin omgivning med sin bestämda vilja,för att till slut vinna allmänt gillande när hennes nej avvärjer ett hotande övergrepp.

Allmänt | |
#1 - - Esmelon:

Bra att du sprider vidare! Världen måste få upp ögonen för hur ruskigt dåliga journalister som faktiskt får jobba i denna bransch där det är slagsmål om jobben! Jag måste snarast säga upp min prenumeration, även om det innebär att jag inte kommer att snubbla över guldkorn som detta längre.

Men det är ju tur att Aftonbladet också verkar ha bra journalister som skriver om när Lili & Sussi pundade ner sig i hårdrocksprojekt så att man kan roa sig på söndagarna.

#2 - - Dr Våropfher:

VANSINNE! Jag berättar utan synbar nervositet att jag börjar känna obehag när jag tänker på Per Sydvik.

Upp