Förgiftat blod

En liten psykologilektion:

Intern attribution = En persons beteende förklaras med hans/hennes personliga egenskaper. Till exempel: han/hon mår tydligen dåligt idag. Det är för att han/hon drack för mycket igår. Han/hon gör det ibland. Ganska ofta faktiskt. Problematiskt det här med alkoholen för honom/henne.  

Extern attribution = En persons  beteende förklaras med situationsfaktorer. Till exempel: jag mår urdåligt idag. Jag måste fått en drog i drinken igår. 


Det fundamentala attributionsfelet (FAE) = Correspondence bias = Tendensen att överdriva betydelsen av interna faktorer, och undervärdera betydelsen av externa faktorer, när man förklarar andras beteende.

Jag lever mitt liv ganska mycket enligt det fundamentala attributionsfelet. Det är ofta jag och alla de elaka omständigheterna. Det har ni säkert också tänkt på. Ni andra däremot, ni brottas med diverse personliga egenskaper, det har jag allt märkt.  

Jag minns när jag vaknade av att Döden knackade på dörren och försökte ta sig in en gång. Det var dagen efter Jerrys examensfest. Och när jag som bäst höll på att mota ut döden i farstun kommer jag till just den insikten, att det måste röra sig om en drog i drinken. I det här fallet en uppenbar förklaring med tanke på kemisk know how och tillgång på läkemedel bland de andra festdeltagarna. Fåfängans fyrverkeri slog det mig sen. Droga en sån som mig? Nä, kanske var man bara galafull.

Min rekommendation är likt myndigheternas: överskrid inte nio enheter per vecka.

Allmänt | |
Upp