The Sanest Days Are Mad

Den Äldre Berusade Damen skickar skvaller om Mauro: Känner en som bodde granne med honom förut, och då bodde han på Fridhemsgatan - f.ö. i samma förening som sin tämligen okände bror Walter. Alla i föreningen fick turas om att städa trapphusen, men Mauro var för fin för det så han betalade 500 kr till föreningen för att slippa varje gång det var hans tur.

Jag läser på internet och inser att det är många som inte kan skilja på "de" och "dem". Jag uppmanar alla ungdomar att träna på detta ty det är inte så svårt men det stör mitt öga att ni inte kan använda rätt. Jag vet inte hur språkregeln lyder men "de" och "dem" har samma innbördes relation som "jag" och "mig". Nu kan ni prova er fram.

De sista arbetsdagarna innan semestern stapplar sig fram nu. Igår tog jag kompensationsledigt för att sova ut efter morrissey och åka till havet med J. Idag muntrade jag upp mig med en lunch med Rico. Jag vill inte att han flyttar till Malmö men störst av allt är ju kärleken som bekant. Man kan inte klandra han. [sic!]

Jag är inte på så gott humör idag känner jag. Går hem och lägger mig nu tror jag. Sen eventuellt ett glas vin med ÄBD.
Allmänt | |
#1 - - Maj:

I Borås hör man nästan aldrig de ålderdomliga objektsformerna av personliga pronomen. Det är bara ibland i skrift som man kan läsa exempelvis "Dem har sagt att..." Men så är ju skrift lite mer högtravande.

#2 - - Lo:

Nu förstår jag inte. Kan man säga "Dem har sagt" och är det en korrekt användning av en ålderdomlig objektsform? Jag trodde det var fel rätt och slätt. Då får jag väl sluta klaga i så fall.



Jag tycker mig märka att folk drar till med "dem" hela tiden och aldrig använder "de" och det trodde jag var ett språkligt förfall. Det är bättre med talspråkets "dom" i så fall tycker jag men jag har uppenbarligen missat en möjlighet här.

#3 - - Maj:

Förlåt, jag var otydlig i mina sarkasmer. Jag borde kanske slängt in en ironisk smiley för säkerhets skull. ;-)



Jag är helt på din sida! "De" är ett annat ord än "dem" och om man inte klarar att hålla isär DEM tycker jag nog det är bättre att använda "dom" i skrift också.



Språket i P1 okejat det här med att strunta i objektsformer. På tok för liberalt!



En sak till: "na" gillar jag ändå. Som i "Gav den till na." Det är ju grammatiskt korrekt.

Upp