A Whiter Shade of Pale

Jag glömde skriva att jag såg Missing Diamond på avstånd utanför Morrankonserten. Han såg annorlunda ut i sommarkvällen från hur jag mindes honom men ändå så perfekt. Vit som alabaster var den metafor som jag använde när jag igår förklarade för den Äldre Berusade Damen över ett glas vin. Vi diskuterade då vad alabaster egentligen var och vi var båda eniga om att det var någon sorts material. Men vi kom inte längre än så. Eftersom min blogg även syftar till folkbildning så bifogar jag här Wikipedias förklaring till alabaster.

Antik eller orientalisk alabaster utgörs av vit eller rosa kalciumkarbonat  (kalksten, marmor, hårdhet omkring 3 på 
Mohs hårdhetsskala. I naturen bildas den i form av droppsten  (stalaktiter och stalagmiter) Användes till skulpterade  arbeten, dosor och amforor i det gamla Egypten  och  Mesopotamien. Dosorna och amfororna var avsedda för förvaring av balsam  och smörjelser 
     
Vanlig alabaster är kalciumsulfat  (gips),  hårdhet mellan 1,5 och 2,0 på Mohs hårdhetskala. Användes mycket 
 till skulpterade arbeten i mindre skala i Europa från medeltiden och framåt.

Allmänt | |
#1 - - pelle:

när jag var yngre blandade jag ofta ihop de båda lyxmaterialen ebenholts och alabaster. vilket var trä och vilket var sten? men efter många timmars övning lärde jag mig.

Upp