A Catholic Education

Plans of the week

Privat: lägga mig tidigt, inte dricka sprit. Planen gäller till torsdag kväll.
Yrkesmässigt: Ge mer kärlek och uppmärksamhet åt mina arbetsuppgifter rörande Väg och vatten i allmänhet och verksamhetsplanen i synnerhet.

Kulturhöjdpunkter last week:

Jag såg om Rosens namn häromdagen. Det var en av mina favoritfilmer när jag var liten. Jag insåg nu att det ju är en film som riktar sig till barn. Munkarna ser så roliga ut. Roligare till och med än verklighetens munkar. På klostret finns det också en extrarolig galning med mentalpatientsfrisyr  och  tänder huller om buller. Dessutom en obegriplig dam som inte är så verbal men som förför och frestar munkarna på sitt djuriska vis. Under en obduktionsscen i filmen så blinkar liket. (den tjocka munken som påminner om mångubben, se bild nedan). Även det känns ju lite oseriöst. Men ändå en härlig film!



Madonna besökte ju Göteburg också. Även det en katolsk kulturhöjdare. Jag gillar ju den sexiga nittiotalsmadonna bäst och fick sålunda inte mitt lystmäte uppfyllt. Det var ju inte heller några drömplatser vi hade på ullevis sektion N. Man såg inte så mycket och det blir ju aldrig någon puls på sittplats. Det känns dock bra att ha fått en skymt av denna viktiga ikon och hon är ju en mycket stilig kvinna. Det känns inte bra att alla är så kritiska. Det handlar ju knappast om att vi lider för konsten, snarare om att bli underhållen på storslaget vis.

När vi ändå diskuterar det viktiga ämnet kultur, vi funderar på att ta upp klassikerbokcirkeln igen. Jag vill läsa något av Charles Dickens denna gång. Vad säger ni?

Annars väntar jag otåligt på ett visst angeläget telefonsamtal. Kanske är jag bara naiv?

Allmänt | |
#1 - - Maj:

Äntligen bokcirkel! Jag är med. Great Expectations var bra. Ska googla Dickens nu.

#2 - - Maj:

Dickens är känd under pseudonymen "Boz"! Låter ovanligt fräckt för den tidsepoken.

#3 - - pelle:

jag såg också om rosens namn nyligen. snackade upp den inför anna som en oerhört spännande och bra medeltidsthirller. kom till samma slutsatser som du.

mitt förtroendekapital är nu ordentligt devalverat.

#4 - - Anonym:

Maj: Underbart! Vi läser Boz i höst! Jag ska fråga hon min syster som doktorerat i engelsk litteratur om hon har nåt bra tips på titel. Är lite sugen på en som heter Hard Times



Pelle: Jag mindes den också som mystisk och rafflande och snyggt gjord med labyrinter och lurande faror. Hade också på allvar kunnat rekommendera den till filmintresserade. Nu tyckte jag mest den kändes lite buskis.

#5 - - Lo:

Lo skrev kommentaren ovan

#6 - - Maj:

Hurra! Hard times är en bra titel, helt klart. Jag föreslår även "A tale of two cities", den titeln gillar jag också -- och det är en titel jag känner igen, det borde vara någon slags garant för att den är bra.

Upp