Allt det där om att vara på väg någonstans...

Who put the fräck in fräckestan? undrar jag  lite efter min senaste snabbvisit i Fräckestan. Internationella programkontorets årliga konferens bjöd inte på några fascinerade aha-upplevelser. Många som arbetar där har i alla fall ingen humor. Fast det var en handläggarkropp från Gotland som spexade lite och sa att "det här med balanserad kost, är det att ha lika många kakor i varje hand?" Det tyckte jag var ett härligt handläggarskämt!

Tillbaka i Gotham City väntar jag nu med spänning på att julen ska invigas. Det ska den idag.
 

När julen ska invigas i Gbg brukar det gå till ungefär så här. Årets Luciakandidater som staden utsett får åka i långsam procession uppför avenyn utfläkta på varsinn volvobil av senaste modell. Bakom dessa går ett fackeltåg med utbytessutdenter. Det hela utgår från Gustav Adolfs torg och sen, när man når Götaplatsen står Göran Johansson där och slår i en gong-gong och förklarar att julen är invigd inför massornas jubel. Sen tänder man upp de blå ljusslingorna som under senare år prytt vår aveny.

Jag hoppas att inget ändras inför årets ceremoni, till exempel att man bytt ut Johansson. Det hade varit en skymf om inte denne potentat får behålla detta uppdrag som kanske varit ett av hans viktigaste under hans ca 120 år vid makten in this town.


NB! Denna ceremoni jag just beskrivit är ingen dröm jag drömt eller någon annan form av wishful thinking. Det går till så här på riktigt.


Vi befinner oss helt klart på ljusårs avstånd från Fräckestan, i alla fall när det gäller sofistikerade beteenden i det offentliga rummet. Och när det gäller andelen pälsmössor per capita är vi också hopplöst efter.

Allmänt | |
#1 - - Maj:

Suck. Jag var förbi Götaplatsen igår. Det verkar som man kommit på att blå neon kanske inte är den juligaste eller mest stämingsförhöjande av färger -- så man försöker rädda hela idén med att döpa't till "Ett hav av jul." Och Poseidon bara ler.

Upp